Wednesday 10 April 2013

from krabi with love

assalamualaikum...
hye to all!!!

olaa!!!*excited gilaaa. Haaa aku rasa dah lama dh aku tak jenguk n singgah kat blog aku ni. Dah berhabuk dah pun*kononnnn..... Bukan apa, dek kerana kesibukan yg terlampau membataskan aku utk mencurahkan segala isi hati aku kt dlm blog ni..rindu berjuta2 rasanya...waaa!!*sob sob

Pada tanggal 3 Mac yg lalu, aku n family aku pergi bercuti ke krabi selama 4 hari 3 malam...bukan apa, dh lama dah kitaorg xpergi holiday sama2...sebelum ni  semua org bz n xde masa utk pergi jejalan ni..haa bila abg ipar aku dpt tau ada tiket murah ke krabi, apa lagi terus angah aku booking tiket nk pgy holiday...aku apa lagi, terloncat2 laa sbb nk pergi holiday kann..yabedabeduuu!!!

Pada hari pertama, kitaorg gerak ke airport LCCT time subuh lagi disebabkan flight kitaorg pukul 7.30 pagi. Memang mengantuk la kann tapi disebabkan excited nk pgy holiday kann, mmg hilang la rasa mengantuk tu... Lepas solat subuh kat LCCT, kitaorg pun tunggu laa sampai pkul 7.30 tu....

penat menunggu..............

kitaorg bertolak pkul 7.30 pagi and sampai kat krabi pada pkul 8.30 waktu malaysia..kalau ikut waktu kat sana, kiranya kitaorg sampai pkul 7.30 sebab thailand ni lewat sejam dari malaysia.....sampai je kat krabi, kitaorg jalan2 kat sekitar Aonang Beach and kedai2 kat situ..seriously, mmg banyak sgt baju2 yg cantik n murahh...topi dia pun cantik2....aku sabar je sbb baru first day kan..lagipun, org ckp kalau shopping time mlm2 baru dpt hrga yg plg murah..hmm lebih kurang tengah hari barulah kitaorg check in hotel...

Kitaorg menginap kat Aonang Beach Hotel..Bilik dia sgt okeh n selesa..mmg berbaloi  la korang stay kat sini dh la harga dia murah...sampi je dlm bilik, kitaorg terus terlelap kat ats katil sebab terlalu penat..Petang pula kitaorg pergi dinner jalan2 lagi sekitar Aonang Beach ...Kat sini kawasan dia besar. Ada banyak sgt kedai2 cendermata and restoran thai yg sedap2. Memang best la jln 2 kat situ and orang2 thai ni sgt peramahh okehhh!!!

taraaaa!!!! haaa kenderaan kat atas nih namanya tuk-tuk...memang best la naik bendalah ni...kitaorg dibawa ronda2 kat sepanjang Aonang Beach tu... mmg best gila gua ckp sama luuuu!!!....

Pagi esoknya kitaorg bgn pkul awal sbb pkul 8.30 tu kitaorg ada trip pergi 4 pulau..haa kalau dtg krabi ni xsah la kalau tak pergi tgk pulau...Kitaorg dpt pakej utk pergi 4 pulau termasuk snorkeling kat 2 points...

okeh time ni tudung aku da ke depan sgt sbb terlampau lasak hahaha...

sumpah la aku ckp kat korang yg air kat sana sgt jernih okehh..time mandi still boleh nmpak kaki kt dasar laut tu..mmg best la aku ckp...

haa kat sini namanya Maya Bay Island..u olls prnah tak tgk movie Leonardo DiCaprio 'The Beach'? Haa kat sini lah diaorg shooting movie tuh..antara bnyk2 pulau yg aku pergi, kat sini laa yg paling cantik and pasir dia sgt lembut mcm tepung okehhh...masa first time aku turun dari bot n pijak pantai, haa terkinja2 aku sbb xpernah jumpa pasir yg lembut gila ni..*jakon kejap!!!

Maya Bay ni best sbb bnyk batu kapur..so, bila nk ambik gmbar mesti ada terselit batu2 kapur nih...memang sgt cantik tapi kitaorg tak puas hati sbb setengah jam je dpt mndi kat situ.Setiap pelancong diberi setengah jam utk mandi-manda sebab ada banyak lagi bot yg masuk nk turunkan pelancong...biasalahh nama pun tempat femes and of course tempat pun terhad la kan....

snokerling.....

haaaa ni first time tau aku buat aktiviti snokerling nihhh..mula2 tu mmg agak terkapai2 la jugakk tapi lama2 da mcm pro pulakk kuikuikui...tapi mmg best sbb aku dpt berenang dgn ikan2 kat dlm tu...bila aku masuk je dlm air smbil bwk roti kt tgn, meluru semua ikan dtg kat aku sbb nk ambik roti tu..last2 aku lepaskan je sbb agak menakutkan jugak laaa..mana taknya bila semua ikan berlumba-lumba dtg kat aku..but the best part is bila aku dpt tgk batu karang kat dlm laut tu..seriously, mmg indah sungguh ciptaan Allah ni..sgt cntik and aku time tuh agak excited jugakk laaa hihihi;)

mlm tu pulak kitaorg pergi dinner and aku nk ckp kat korang kat sini sng jugak nk dpt mkanan halal tapi kalau nk yg sedap kena pndai cari..nk makanan halal, mmg banyak..tapi kalau nak sedap, aku nk suggest kat korang (kalau korang nak pergi krabi la) kat satu restoran ni...

taraaaa!!!

haa ni la nama restoran tu.. A-Hud Seafood Restaurant. Kat sini mmg puas hati la korang... makanan dia sgt sedapp okeh..bukan sedap biasa2 je tapi mmg sedap sangattt..bukan tu je, tempat makan dia pun bersih, selesa and yg penting halal and u ollss jgn was2 okeh sbb mmg halal.. waiter dia pun org kelantan and time tgh ambik order tu tiba2 terkeluar bahasa kelantan..haha kecek klate sudaa...kitaorg pun drp speaking english ngn dia terus tukar language hihihi..

lepas makan tu kitaorg pergi la sewa motor n jejalan kat area Aonang Beach tu.. kitaorg sewa 2 motor  so satu motor naik 3 org okehhh!!! hahaha mmg best la kan n dun worry kat sini polis mcm xramai sgt so bolehlah ronda2 naik 3 org satu motor...tapi kalau sampai krabi town tu mmg xbolehlah sbb takut kena saman..haaa karang xpsl2 bajet utk holiday ni keluar sbb byr saman hehehhe:p

sila abaikan fashion tudung saya yg serabut tuu okehh..:p

pagi esoknya kitaorg ada dua aktiviti which are mandi manda kat emerald pool and elephant trekking....Emerald pool tu best sgt sbb pool tu sgt jernih and tempat tu kat tengah2 hutan ye..so, sebelum sampai kat sana tu kena jalan kaki ke dlm hutan lebih kurang 10 to 15 minutes..da sampai je kat pool tu apa lagi kitaorg, terjun la kann hihihi....

cuba teka di mana saya???? :p

kat sini best..walaupun cuaca time tuh agak panas tapi air dia sgt sejuk...mmg best la gua ckp sama lu and sgt rugi kalau xdtg sini..

lepas kitaorg bermandi-manda kat emerald pool tu kitaorg pun pergilah kat tempat yg penuh dgn gajah2 sbb kitaorg akan pergi elephant trekking!!!!! *excited tauu takk...

mula2 aku mcm scary jugakk kan sbb xpernah pun naik gajah tapi lepas cuba mmg best n rasa mcm nk ronda satu round lagi..mmg lama jugak la lebih kurang sejam..seekor gajah boleh naik dua org...mmg scary okeh sbb jalan dia bukit-bukau tau and kebetulan gajah yg aku naik ary tu kuat mkn...kalau jalan je mesti stop sbb dia cabut rumput sbb nk mkn..ada satu part tuh dia stop kat tepi pokok and ambik buah kat ats pokok guna belalai sampai kitaorg pun bergoyang-goyang tau takk!!! hahah apa lagi mmg riuh la hutan tu kan dgn suara kitaorg yg terpekik terlolong tu...pekerja2 kat situ sengih je memanjang..hihihi:p

gajah yg aku naik ni namaya Dok Ew..;)

masa nak balik tu mcm sedih jugak la nk berpisah ngn gajah kitaorg ni..dia ni sgt comel okehh (even dia ni kuat mkn hihihihi!)

petang tu pulak kitaorg pergi picnic kat Aonang Beach yg dkt dgn hotel kitaorg tuh...tapi kalau u olls nk tau, plan asalnya kitaorg nk picnic kt tepi pantai tu..tapi bila sampai je kat pantai tu, air laut tgh surut...so, kitaorg bolehlah pergi pulau yg kat tengah2 laut tu..kitaorg pun pergilah dgn motor n sampai je kat tgh2 pulau tu terus bentang tikar...rasa mcm excited plak sbb kitaorg picnic kat tengah2 pulau tu hihi:p

malam tu pulak kitaorg pergi dinner kat restorang yang sama..ingat nk try yg lain tpy mcm takut nk rasa kt tmpat lain takut  xsesedap kat A-Hud tu...mlm tu pulak kitaorg pergi shopping sepuas2nya sbb pagi esk nk blik malaysia dah...

hmm banyak jgk la aku shopping utk kwn2 aku nihh...barang2 kat sini sebenarnya murah tapi kena pandai tawar..tapi sebenarnya seronok jgk tawar-menawar dgn diaorg nih sbb diaorg ni jens ramah so mcm2 lah alasan yg kita dgr.. tapi last2 dpt jugakk harga yg plg murahh...hihihhi:p

pagi esoknya, kitaorg pun bertolak lah balik malaysia...sedih jgk la sbb kena tinggalkan krabi ni..seriously, kalau ada peluang aku nk lagi pergi sini sbb mmg best sgt okehh!!!

so, kepada sesiapa nk pergi bercuti tapi xtahu kat mana, aku suggest la kat korang pergilah krabi..mmg sgt best sbb mcm2 aktiviti yg korang blh buat..

okelah, i think that's all for now..rasa mcm panjang pulak entry aku kali ni hihi..tapi xpelah sbb dh lama sgt tak update blog so kira ni lepas rindu laa hihihi...thanks for reading my long entry and have a good day!!