Tuesday 22 January 2013

5 tips untuk kurus..!

assalamualaikum and hye to all..
Semenjak aku duduk rumah ni kan, kerja aku asyik makan je...mkn3..dan makan lagi. Tambah2 lagi bukak peti je,taraaaaa!!! hambik kau...banyak gila coklat sebab few weeks ago angah aku pergi holiday kat langkawi, so banyak lah coklat dlm peti tu ( aku siap order lagi kat angah nk coklat kit kat :p)..

anyway, puas lah aku fikir mcm mana nk kuruskan bdn nih. Kalau lah u ollss tgk gambar lama aku ngn gmba sekarang, hmm...xpayah nk compare lah...totally different okehhh. Tapi xlah jauh beza sgt, cuma aku still tak selesa dgn berat aku sekarang..tu je:p

kalau nk control mkn, jangan haraplahh. Mmg xmenjadi.Penat jugak lah family aku membebel kat aku sbb nk control mkn tapi last2 aku xboleh nk control tgk makanan..adoyaii..huda..huda..kata nak  kurus mcm amber chia (berangan je lebih!):p

Puas lah aku google punya google, aku terjumpa lah satu artikel mengenai nk kurus2 nih..Kat sini dia ada lah mention 5 tips untuk kurus..(tapi aku xboleh janji nk follow ke tak tips nih hikhikkk):p

1) Senaman
Menurut artikel nih, senaman penting untuk badan kita. Harus dilaksanakan 3 kali seminggu selama 30 minit. It is really important to control our calories kat dlm badan kita nihh. Without exercise, kalori2 nih akn mudah utk terendap di dlm tubuh and menyebabkan berat badan akan terus meningkat.. Tak perlu nk pakai pakaian sukan,nk bersenam kat dlm rumah pun boleh jugaa.. (mmg sesuai lah utk aku nih sbb aku xsuka sgt outdoor activity nihh!!!)

2) Kurangkan 'screen time'.
Kena kurangkan masa untuk bersantai-santai dlm rumah. Pendek cerita, kurangkan masa tgk tv or menghadap computer..Tapi utk aku sah2 lah xboleh kan..Lebih2 lagi exam dh habis, xlain xbukan keje aku tgk tv or mnghadap laptop.. Takpelah, aku akn cuba untuk kurangkan aje.. bukan tak langsung, tapi kurang je..xsnggup aku nk berpisah dgn laptop kesayangan aku nihhh :p

3) Banyak makan sayur and buah
Haaa!!! This tips aku tersangatlah boleh ikut..Sebab aku ni sgt suka mkn sayur. Ckaplah sayur apa, carrot, kobis, tomato, salad, semua aku mkn! Sayur2 kampung pun aku mkn jugakk tau..ulam raja, petai...haa...semua aku kaut!!! buah pulak semua aku mkn..so, this tips aku xde masalah..no problem! (muka bangga!):p

4) Jangan skip breakfast
hmmm..ni cuma kdg2 je aku ikut. Sebabnya kalau time belajar, mmg kdg2 aku skip breakfast...dah bgn lewat, pastu rushing pulak nk pergi classs..mmg ke laut la kan breakfast aku. Kalau kat rumah pulak, aku jarang2 ikut..depends lah kalau bgn awal, aku mkn lah.kalau bgn pkul 12, hmmm terus msk nasi utk lunch la kann hikhikhikhik... 

5) Kurangkan minum bergas
Hmmm..krik krik krik......... this one aku xsure sgt sbb aku penggemar air gas. Kalau pergi mana2 je msti nk order air gas..tapi aku rasa xde masalah sgt la kot sbb aku masih lagi boleh control minum air gas nihh...kalau keluar je lah mnum air gas..kalau kat rumah, mmg xde lah aku nk simpan berbotol2 air gas dlm peti tuhh...

So, for those yg nk kurangkan berat bdn, u guys bolehlah cuba tips nih..Me???? Not sure la...xboleh jnji nk ikut ke tak..kdg2 aku nih semangat je lebihh..buatnya, yg hadoooo...

okehlah, selamat mencuba ye uollsss!!
till then.
wasalam
xoxo:)



p/s: yg penting, jgn nk diet sgt sampai xnk makan okehh!!!


6 comments:

  1. LoL... dlm byk2 tip, aku lps tip ke5 je. Mmg aku x brp dgn air gas... yg len, FAILEEDDDD!!!

    ReplyDelete
  2. haha kau xpe..xyah diet2 nihh..body kau dh okehh :p

    ReplyDelete
  3. senaman tu paling penting

    Cara Blogger Otai Cari Trafik Untuk Jana Duit Puluhan Ribu Klik Sini !

    ReplyDelete
  4. exercise tu penting. good luck diet nanti :D

    ReplyDelete
  5. punk goes pop, okeh, i will remember that:)

    ReplyDelete
  6. the tempo of life, thanks..i will take ur advice:)

    ReplyDelete